صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
1 سال قبل
0

سومر و شهرهای آن

اوّلین شهرها در ناحیه جنوبی بین النهرین (معروف به سومر) به وجود آمدند. سومر نام یکی از اقوام کهن ساکن در جنوب بین النهرین بود. مهم ترین شهرهای سومر عبارت بودند از: اور، اوروک، الگاش و کیش. هریک از این شهرها به همراه روستاهای پیرامون خود، دارای حکومتی مستقل بودند که به آن ها دولت شهر یا کشور شهر گفته می شود. این دولت شهرها اغلب با یکدیگر در حال رقابت و جنگ به سر می بردند.

 

شرحی درباره تمدن سومر

صنعت گران سومری علاوه بر مهارت در سفال گری، در ساخت ابزارها و جنگ افزارهای مفرغین (ترکیب مس با قلع) نیز تبحر خوبی داشتند. لوح های گلی فراوانی به خط میخی و زبان سومری در بقایای شهرهای سومری کشف شده است. احتمالاً سومریان مخترع خط بوده اند و نخستین نوشته های جهان متعلق به آنان است.

نکته

بعضی از این لوح ها حاوی آثار ادبی بلند، مانند افسانه گیلگَمِش است. موزائیک و پیکره بز مِفرَغی سنگی از مقبره شاهی اور ، مربوط به تمدن سومر است.

شرحی درباره وضعیّت دین و مذهب مردمان سومر

مردم بین النهرین از جمله سومریان، خدایان متعددی را می پرستیدند و اعتقاد داشتند که هر شهر برای خدایی است.

آنان برای خدای شهر خویش پرستش گاه باشکوهی بر پا نموده و قربانی و هدایای زیادی نثارش می کردند. آنان معتقد بودند که خدایان، انسان ها را برای خدمت به خود آفریده اند و اگر در این کار کوتاهی کنند، خدایان آنان را با فرو فرستادن سیل و طوفان یا خشک سالی تنبیه خواهند کرد.

کاهنان (به ویژه کاهن اعظم) ، ( که معمولاً از دانش های عصر خود مطلع بودند)، به عنوان واسطه میان مردم و خدایان عمل میکردند و از قدرت و ثروت زیادی برخوردار بودند.

نکته

در آغاز، کاهنان پیشوایی دینی را به همراه فرمان روایی سیاسی بر عهده داشتند، امّا سرانجام فرماندهان نظامی، قدرت را به دست گرفتند و حکومت را در خانواده خود موروثی کردند.


سایر مباحث این فصل